Határtalanul! Muraköz és Muravidék

„Határtalanul”! a Muravidéken és a Muraközben

2016.május 4-6, 7.b

Május 4. és 6. között a „Határtalanul” program keretein belül látogattunk el a Muravidékre, illetve a Muraközbe a Móri Dr. Zimmermann Ágoston Általános Általános Iskola 25 hetedik/b osztályos diákjával, valamint két kollégámmal, Sepsiné Takács Erikával és Kertész Zsuzsával, hogy megismerkedjünk e területek kultúrájával, nevezetességeivel, s betekintést nyerjünk az itt élő magyarok életébe.

A kirándulást megelőző hetekben az előkészítő órákon igyekeztünk olyan ismereteket elsajátítani, amelyek majd segítik az ott látottak és hallottak feldolgozását, jobb átlátását.

Szálláshelyünk az itteni magyarság központjában Lendván volt. Itt ellátogattunk a Bánffy Központba, egy múzeumba, amely a polgárosodás, nyomdászat és esernyőgyártás történetét tárta elénk, valamint a várba, ahol tisztelegtünk Zala György munkássága előtt. Megcsodáltuk a Makovecz Imre által tervezett gyönyörű kultúrházat, annak színház – és hangversenytermével. Mindenütt nagy szeretettel fogadtak és kalauzoltak bennünket, sok érdekes információt osztottak meg a gyerekekkel.   A Szent Katalin plébániatemplom megtekintését követően koszorút helyeztünk el Szent István szobránál, valamint fejet hajtottunk Széchenyi István és Kossuth Lajos emléktáblájánál. A Szentháromság kápolnában megismerkedtünk Hadik Mihály mumifikálódott holttestének történetével. Hatalmas élményt jelentett a gyerekeknek a helyi magyar nyelvű televízió, illetve rádió épületében tett látogatás, ahol Magyar Lovrić Mirjana és Végi József felelős szerkesztők kalauzoltak bennünket.

Második napunk jelentős részét a Horvátországhoz tartozó Muraközben töltöttük, ahol megtekintettük a csáktornyai, valamint a varasdi várat. Előbbi helyszínen felidéztük a hős Zrínyiek emlékét, s koszorút helyeztünk el szobraiknál. Varasdon nem csupán a gazdagon berendezett vármúzeum  bizonyult nagyszerű programnak, hanem a gyönyörű belvárosban eltöltött szabadidő is.

Lendva közvetlen környezetében szintén sok magyar vonatkozású nevezetességgel ismerkedtünk meg. Jártunk Bántornyán, ahol gyönyörködhettünk Aquila János világhírű freskófestő alkotásaiban. Zsitkócon tiszteletünket tettük a Deák család egykori otthonánál, s felidéztük Deák Ferenc pályáját. Ellátogattunk Radamosra a híres Mária kegyhelyhez.

Diákjainknak az egyik legnagyobb élményt Lendvai Zoltán rédicsi plébános úrnál tett látogatás jelentette. Az atya hatalmas szeretettel fogadott bennünket, s nemcsak gördeszka-tudásával nyűgözött le mindnyájunkat, hanem azzal is, hogy közvetlen stílusával, nagyszerű humorával milyen gyorsan utat talált mind a gyermekek mind a felnőttek szívéhez.

Programunk harmadik napján ellátogattunk a Göntérházi Kétnyelvű Általános Iskolába, ahol igen kedves fogadtatásban volt részünk. Kölcsönösen bemutattunk egymásnak településeinket, valamint iskoláinkat, majd betekintést nyerhettünk a kívül és belül egyaránt gyönyörű és jól felszerelt intézmény életébe. Miután elköszöntünk a göntérházaiaktól néhány órát Muraszombaton töltöttünk, ahol megtekintettük a Szapáry várkastélyban található múzeumot. Itt leginkább az első világháború eseményeit feldolgozó időszaki kiállítás tetszett a diákoknak. Háromnapos kirándulásunk utolsó programpontjaként a varázslatos szépségű Bakonaki-tónál töltöttünk el néhány órát, ahol az energiapontok segítségével fel is töltődhettünk a hazaútra.

Összességében három élményekben gazdag, csodálatos napot tölthettünk el a Muravidéken és a Muraközben. Diákjaink olyan jól érezték magukat, hogy többen azt tervezik, szüleikkel is ellátogatnak majd ide.

2016-05-08                                                                                                               Rajos Zoltán